Ako som našla svojho osobného finančníka

Autor: Erika Špitalik Šimkovičová | 6.3.2013 o 22:35 | (upravené 6.3.2013 o 22:51) Karma článku: 4,26 | Prečítané:  714x

Keď sa povie finančný poradca, vždy premýšľam nad tým ako som stretla ja toho svojho, s ktorým spolupracujem už dlhé roky.  Jedno veľmi staré porekadlo hovorí:" Co je psáno, to je dáno" a práve v oblasti finančníctva, si myslím, že platí toto pravidlo dvojnásobne. Práve preto som vždy veľmi pozorne „lustrovala" všetky podklady, ktoré sa mi kedy dostali do rúk a donekonečna otravovala aj pracovníkov v bankách, poisťovniach, či akýchkoľvek iných inštitúciách s konkrétnymi otázkami v prípade rôznych ponúkaných produktov a služieb. Po čase som sa naučila rozlišovať, ktoré služby majú pridanú hodnotu a ktoré ju len predstierajú.

Pred pár rokmi som nadobudla pocit, že je načase nechať si vypracovať niečo ako plán svojich financií a možností ako sprehľadniť rôzne uzatvorené zmluvy, poistky, a začať efektívne využívať produkty ponúkané bankami, aby ma to nestálo mesačne vysoké poplatky v podstate za „nič". Bežne som sa stretávala s tým, že pracovníci v niektorých inštitúciách nepoznali dostatočne svoje produkty a nedokázali mi relevantne odpovedať na položené otázky. Na jednej strane som chápala, že je mnoho krát náročné, vyznať sa v množstve produktov, ktoré  tieto finančné inštitúcie „chrlia" pre klientov. Na strane druhej som však vedela, že predsa nie je žiadnym problémom preveriť otázku klienta a následne ho informovať.

Práve v tomto období sa začínali doslova predbiehať v činnostiach rôzni finanční poradcovia a ani ja som sa nevyhla tomuto fenoménu. Niekoľko krát som bola oslovená nie práve korektným spôsobom, keď bol kontakt na mňa odovzdaný od môjho známeho, priateľa, či kamaráta poradcovi. To ma nevýslovne rozčuľovalo a považovala som to za porušenie môjho súkromia. Vďaka týmto stretnutiam som mala možnosť, urobiť si prehľad o ich fungovaní, práci a komunikácii s klientom v rámci rôznych spoločností. A práve vďaka týmto skúsenostiam som si začala postupne vytvárať svoj vlastný rebríček a predstavu o tom, aké vlastnosti, danosti, schopnosti a akú mieru otvorenosti  ponúkania širokého spektra produktov by mal mať môj „ideálny" osobný finančník. Vedela som, že očakávam  človeka, ktorý bude produktovo maximálne zdatný, rozumejte perfektne sa orientujúci v poistných podmienkach, bude schopný porovnať viacero podobných produktov  hľadiska ich výhod a nevýhod, či chovania sa produktov v priebehu  rokov a ktorý mi bude ochotný odpovedať aj na nepríjemné otázky dotýkajúce sa nedokonalostí. Z tohto všetkého mi v mojom rebríčku vyšlo, že to musí byť poradca nezávislý, ktorý bude ponúkať produkty viacerých spoločností, čo znamená, že nebude preferovať len jeden konkrétny. Taktiež som si uvedomila, že potrebujem človeka, ktorý sa nebude orientovať len na životné poistky, ale jeho portfólio produktov, s ktorými bude pracovať, bude zahŕňať aj neživotné poistné zmluvy, či už na domácnosť, nehnuteľnosť, poistné zmluvy na autá a taktiež úvery a oblasť fondov. Na moje nemilé prekvapenie som bola však väčšinou oslovená len pracovníkmi, ktorí mi síce perfektne odprezentovali jednotlivé produkty, ale ako sme sa dostali k nedostatkom a dôvodom, prečo by som si ich mala uzatvoriť, boli mi vždy predložené len grafy nárastu, t.j. , ako sa budú moje vložené prostriedky zhodnocovať, ale nie dôvody, že daný produkt môže byť pre mňa zbytočne drahý, a nenapĺňa účel toho, čo by som sama skutočne potrebovala. V tomto období som pravidelne navštevovala stránku, prostredníctvom ktorej som mala možnosť spoznávať nových ľudí s ich skúsenosťami a porozprávať sa s nimi. Jedného dňa ma v rámci nezáväzného rozhovoru oslovil mladý muž a keď sme sa stretli na našom prvom pracovnom stretnutí, konečne mi dokázal odpovedať na množstvo mojich nezodpovedaných otázok o jednotlivých produktoch a upozornil ma aj na ich negatíva. V prípade, že odpoveď aj hneď nepoznal, preveril si ju a spätne ma informoval. Viem, poviete si, hmm tá je zaujatá a môže ju zavádzať tak, ako tí pred ním. Faktom však ostáva, že práve to dlhé obdobie preverilo naplno jeho schopnosti, pretože som v priebehu rokov riešila množstvo životných situácií dotýkajúcich sa financií. Mnohé produkty, ktoré sa v tom období predávali ako „teplé rožky", dokázal veľmi triezvo zhodnotiť, pričom čas len ukázal, že sa jeho názor aj potvrdil. V rámci našej spolupráce mi vypracoval prehľadný finančný plán, ktorému by rozumel aj laik, v ktorom som mala zobrazené všetky aktuálne uzatvorené produkty a informácie o nich, taktiež kde a v čom mám nedostatky a čo je naopak mojou výhodou, pričom zohľadnil všetky faktory ako vek, stav, otázku zamestnania, životné potreby a situácie v blízkej budúcnosti, ktoré každý z nás rieši v ktoromkoľvek období života. Pravidelne sme spolu komunikovali ohľadne informácií o nových produktoch, o zmene úrokových sadzieb jednotlivých finančných inštitúcií, o kampaniach jednotlivých bánk v rámci úverov, proste o oblastiach, ktoré som v tom období práve potrebovala riešiť. To bol fakt, ktorý mi predtým chýbal. Starostlivosť o klienta. Nezaujatosť. Nezávislosť vo výbere. Konečne som nadobudla vnútorný pocit slobody v rozhodovaní a mala aj slušný prehľad vo svojich finančných záležitostiach. Cenila som si a cením si, že sa nebojí odpovedať aj dnes na nepríjemné otázky a vždy ma dokáže otvorene upozorniť dopredu na úskalia, ktoré ma môžu čakať.

Predstavou mnohých klientov je, že si osobného finančníka (finančného poradcu)  nemôžu dovoliť, čo je však obrovský omyl. Nezávislí finanční poradcovia pracujúci pre viaceré spoločnosti, sú obvykle odmeňovaní za uzatvorené produkty rôzneho druhu províziami, ktoré im vypláca banka, poisťovňa, či iná finančná inštitúcia. Na základe mojich osobných skúseností je podľa mňa a pre mňa správny osobný finančník človek, ktorý sa osvedčí v znalostiach produktov, zvláda komunikáciu s klientom, je schopný argumentovať aj v prípade nepríjemných otázok, a zároveň mi poskytuje dostatok priestoru a nezávislosti sa správne rozhodnúť. Dôležitým faktorom, ktorý nesmiem zabudnúť spomenúť je dôvera v jeho návrhy a schopnosti. Je to osoba, ktorá má ako odborník klienta správne naviesť, ale musí si vedieť udržať istú dávku nadhľadu pri náročných životných rozhodnutiach klienta. Je to človek, ktorý s Vami môže prejsť aj dlhé životné obdobie a keď sa ukáže ako schopný a o klienta sa pravidelne starajúci pracovník, na základe osobných skúseností ho spokojní klienti radi odporučia aj svojmu okoliu.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?